ایمنی صنعتیIndustrial safety

کارشناس ایمنی صنعتی مهندس خدیجه شربتدار

ایمنی صنعتیIndustrial safety

کارشناس ایمنی صنعتی مهندس خدیجه شربتدار

ایمنی صنعتی، علمی است که با پیشگیری از بروز حوادث در محیط کار به یاری انسان می شتابد و همواره در راستای حفاظت و حراست از نیروی کار و سرمایه گام بر می دارد.
مهندس خدیجه شربتدار

بایگانی
آخرین مطالب

مواردی جهت أگاهی وبالابردن دقت کارکنان درامر ایمنی درآشپزخانه های صنعتی

 

تحقیق وجمع بندی توسط مهندس شربتدار

 

مهندس خدیجه شربتدار

 

یکی از موارد مهم در راه اندازی رستوران رعایت اصول ایمنی در آشپزخانه رستوران می باشد. امنیت در هر کسب و کار مهمترین و اصلی ترین شرط برای ادامه روند کار است و رستوران داری نیز شغلی است که از خطرات مصون نیست و در آشپزخانه های صنعتی امکان بروز هر گونه مشکل و خطر مثل آتش سوزی , آسیب دیدن با چاقو , ظروف داغ و … وجود دارد. بنابراین اولین اولویت مدیران رستوران این است که امنیت آشپزخانه خود را تضمین نمایند تا کارکنان با آسودگی خاطر بیشتری به کار مشغول شوند. حس امنیت و آرامش باعث می شود تا پرسنل بهتر به انجام امور مربوطه بپردازند و بازدهی کار آنها افزایش پیدا کرده موجب بالا رفتن میزان بهره بری آنها می شود.

اصول ایمنی در آشپزخانه رستوران

آماده سازی , تهیه , پخت و توزیع غذا در آشپزخانه های صنعتی همیشه با مخاطراتی همراه است

از این رو شناسایی عوامل خطر و روش های کنترل آن می تواند به افزایش ایمنی کار در رستوران و آشپزخانه های صنعتی کمک نماید. از دیگر مواردی که می توان به آن اشاره نمود هزینه های درمانی است که به سبب جراحت و بیماری به مدیران رستوران ها تحمیل می شود و تمامی اینها به دلیل عدم رعایت اصول ایمنی در محیط کار است. آشپزخانه های صنعتی برای کار کردن بسیار مخاطره آمیز می باشند از این رو چنین محیط هایی باید از هر نظر ایمن و آماده باشند تا در صورت بروز هر گونه مشکل سریعا آن را بتوان رفع نمود و یا از گسترش آن جلوگیری کرد. در اینجا با راهکارهایی در زمینه اصول ایمنی در آشپزخانه رستوران آشنا می شویم. با رعایت این نکات می توانید به سادگی آشپزخانه رستوران، فست فود و کافی شاپ خود را به یک محیط امن برای کار پرسنل خود تبدیل نمایید.

کنترل رفت و آمد افراد

یکی از موارد مهم برای رعایت اصول ایمنی در آشپزخانه رستوران و فست فود کنترل تردد در آشپزخانه است. به حداقل رساندن ترافیک در آشپزخانه باعث می شود تا میزان آسیب و صدمات نیز به حداقل برسد. این مسئله به ویژه در ساعات شلوغی کار بسیار اهمیت دارد.

رفت و آمد زیاد در آشپزخانه احتمال
ریختن غذا
سوختگی
افتادن و سرخوردن افراد
و … را افزایش می دهد.
سر خوردن افراد در آشپزخانه یکی از مشکلات رایج است

 

اصول ایمنی در آشپزخانه رستوران

ا

و این می تواند دلایل مختلفی از جمله لیز بودن کف به دلیل خیس شدن یا چرب بودن و … , کفش نامناسب و یا زیرپایی های لغزنده اتفاق بیفتد. استفاده از زیرپایی های مقاوم باعث می شود تا در هنگام راه رفتن پرسنل به ویژه در زمانی که عجله دارند اصطکاک لازم ایجاد شده و از سرخوردن افراد جلوگیری شود.

انتخاب لباس مناسب

لباس یکی از مهمترین موارد در رعایت اصول ایمنی در آشپزخانه رستوران و فست فود است. معمولا کارکنان هر مجموعه فرم خاصی دارند که نشان می دهد این افراد برای این مجموعه کار می کنند همچنین تمیز کردن لباس فرم بسیار ساده تر از لباس های شخصی است. و نظم و انضباط بیشتری به کار می بخشد. کارکنان رستوران نیز بهتر است از یک فرم خاص استفاده کنند این کار به حفظ ایمنی بیشتر آنها نیز کمک می کند.
لباس فرم باید از پارچه مناسبی انتخاب شود که شستشوی آن را ساده تر نماید. کفش مناسب از دیگر موارد در اصول ایمنی در آشپزخانه رستوران است.
کفش باید سربسته باشد

و از مقاومت خوبی برخوردار باشد تا در هنگام

سقوط اشیای تیز مثل چاقو
ریختن روغن داغ
آب جوش
و … بتواند از پای افراد محافظت نماید.

کفش مناسب کفشی است که ضد آب باشد , به اندازه کافی راحت باشد و کفی ضد لغزش داشته باشد.

استفاده از لباس مناسب همچنین می تواند درتبلیغات رستوران و فست فود شما نیز تاثیر گذار باشد و در هماهنگی با دیزاین و طراحی دکوراسیون رستوران تان انتخاب شود.

سیستم تهویه و اصول ایمنی در آشپزخانه رستوران

از دیگر موارد برای رعایت اصول ایمنی در آشپزخانه رستوران استفاده از سیستم تهویه مناسب است. آشپزخانه بدون داشتن تهویه مناسب خیلی سریع گرم , دود گرفته و غیر قابل تحمل می شود. تحمل چنین وضعی برای کسانی که مدت زمان طولانی در آشپزخانه کار می کنند می تواند بسیار مشکل باشد. همچنین احتمال بروز بیماری های مختلف نیز در چنین شرایطی وجود دارد.

از یک سیستم تهویه مناسب برای آشپزخانه خود استفاده کنید
و از کارکرد درست آن مطمئن شوید.

در زمان طراحی رستوران توجه به موقعیت آشپزخانه و سیستم های تهویه بسیار مهم است و از انتشار بوی غذا در سالن رستوران نیز جلوگیری می کند. بو در سالن می تواند تاثیر منفی درتبلیغات و برندسازی رستوران و فست فود شما داشته باشد.

موارد ایمنی در زمان آتش سوزی

پیشگیری یا اقدام مناسب در زمان آتش سوزی از مهمترین اصول ایمنی در آشپزخانه رستوران است. آتش سوزی یکی از خطرات دائمی در آشپزخانه های صنعتی است. دلایل متفاوتی برای آتش سوزی وجود دارد و یکی از رایج ترین نوع آتش سوزی در این مکان آتش سوزی با روغن است و متاسفانه برای خاموش کردن آن نمی توان از آب استفاده کرد. بنابراین یکی از اصول ایمنی در آشپزخانه رستوران رعایت موارد ایمنی در زمان آتش سوزی و داشتن تجهیزات مناسب برای اطفای حریق است.

این سیستم ها به خط گاز و هود متصل می شوند
و در زمان آتش سوزی به سرعت باعث قطع علت آتش سوزی می شوند.
آموزش اصول ایمنی در زمان آتش سوزی به کارکنان یکی دیگر از اصول ایمنی در آشپزخانه رستوران است.

این می تواند شامل

نحوه استفاده از تجهیزات ایمنی
و سیستم اطفای حریق در زمان آتش سوزی
رسیدگی به مصدوم
اقدامات لازم برای جلوگیری از انتشار آتش
و … می باشد.

اطلاع از محل دقیق کپسول آتش نشانی و جعبه کمک های اولیه برای هر فرد ضروری است.

تجهیزات محافظتی

استفاده از تجهیزات محافظتی شرط اساسی در رعایت اصول ایمنی در آشپزخانه رستوران است. در آشپزخانه های صنعتی انواع و اقسام وسایل و ابزارهای خطرناک مثل

رنده ها
مخلوط کن ها
فرها
چرخ گوشت ها

و … وجود دارد که کار آماده سازی و طبخ غذا را بسیار ساده تر می کنند. اما این تجهیزات مانند هر وسیله دیگر باید به درستی استفاده شود وگرنه باعث بروز آسیب دیدگی در افراد می شود. بریدگی , پارگی , قطع انگشتان و … از خطراتی است که در هنگام کار با چنین وسایلی برای افراد ممکن است رخ دهد از این رو باید برای وسایل آشپزخانه از تجهیزات محافظتی مناسب استفاده نمود. توجه کنید رستورانی موفق عمل می کند که ایمنی پرسنل خود را در اولویت کار خود قرار دهد.

رعایت اصول ایمنی در آشپزخانه رستوران

رعایت موارد ایمنی یکی از موارد مهم در رعایت اصول ایمنی در آشپزخانه رستوران و فست فود است. اصول ایمنی و بهداشتی باید به کارکنان آموزش داده شود و از آنها خواسته شود که طبق این اصول در آشپزخانه فعالیت خود را انجام دهند تا احتمال آسیب دیدگی شان به حداقل برسد.

برای مثال
روشهای درست بلند کردن بار و اجسام سنگین
روش های ذخیره سازی غذا و انبار
نحوه درست طبخ غذاها
محافظت از خود در زمان آسیب دیدگی و زخمی شدن
و دوری از خطرات بالقوه
از مواردی است که کارکنان باید به آن توجه نمایند.

اصول ایمنی در آشپزخانه رستوران و در زمان کار روی خلق و خوی کارکنان بسیار موثر است

و این می تواند در جذب مشتری و افزایش فروش رستوران و کافه شما موثر باشد.

نظافت و پاکسازی

بهداشت یکی از مهمترین و اساسی ترین موارد در اصول ایمنی در آشپزخانه رستوران و آشپزخانه های صنعتی است و ضعف بهداشت در چنین محیط هایی به شدت روی سلامت افراد جامعه تاثیر می گذارد. همچنین کارکنان همیشه در معرض بیماری های مختلف ناشی از غذا در چنین مکان هایی هستند برای ایمن بیشتر پرسنل و مشتریان رعایت اصول ایمنی در آشپزخانه رستوران بسیار اهمیت دارد
و نحوه پاکسازی و رعایت بهداشت بسیار مهم است.

داشتن یک محیط عاری از آلودگی و کاملا تمیز و بهداشتی شرط اصلی و اولیه برای طبخ غذا می باشد. اما در استفاده از مواد شوینده و شیمیایی نیز باید دقت کافی داشته باشید و از خطرات آن ها غافل نشوید. در صورت نیاز به مشاوره جهت راه اندازی رستوران و اصول ایمنی در آشپزخانه رستوران کافیست با تیم تخصصی کمالو مشاوره نمایید.